centrerad ‘strategi arbetar för Nissan

centrerad ‘strategi arbetar för Nissan

TORONTO När Joni Paiva blev president för Nissan Canada i januari 2016, var han på väg att röra med fyra på varandra följande år av försäljningsrekord genom att blanda upp saker.

Paiva sa den 17 februari vid Automotive News Canada-kongressen att han tittade och bestämde sig för att förändra inte en enda punkt i den övergripande företags ‘Kanada-centrerade strategin som var ansvarig för de senaste fyra åren.

Pavia sa vändpunkten för Nissan-överskott var ledningsbeslutet 2013 för att skräddarsy sina bilar och modeller mer specifikt för den kanadensiska marknaden.

Han citerade som ett exempel gjord i Mexico Nissan Micra. arm hade inget intresse av subcompact, men i Kanada trodde ledningen att den globala bilen skulle fungera bra. Efter att ha beställt några designuppgraderingar, inklusive bättre upphängning, sålde en 60/40 bakre delad sittplats för hockeysäckar och pinnar och en pris på under $ 10 000 ($ 9 998). Nissan sålde 7 815 enheter under de åtta månader som den var tillgänglig år 2014. Bilverkaren sålde sedan 11 909 2015 och 9996 år 2016.

Delvis genom att få sin egen framgångsrika racing-serie, Micra Cup.

Avgörande för den kanadensiska strategin är också att erkänna de distinkta regionala marknaderna.

Kanada är inte en inre marknad, säger Paiva och tillägger att automaker tar ett tillvägagångssätt för att skära upp delmarknaderna och se till att de deltog.

Han sa att det också skadas för att ha en framgångsrik försäljningssucces i Nissan compact Rogue utility, det fjärde bästsäljande fordonet i Kanada 2016 med 40.055 försäljningar, en ökning med 11,8 procent jämfört med 2015 med 35.841 enheter, efterföljande endast Ford och Ram full size pickups , och Dodge Grand Caravan.